2008. november 21., péntek

miért Illangó?

már sokszor és sokan kérdezték tőlünk, hogy honnan ez a név? nem is hallották még... és egyáltalán milyen név ez?

hát elmesélem.

2007 karácsonyán utónévkönyvet találtam a fa alatt. akkor még nem tudtuk, hogy kisfiú vagy kislány növekszik a pocakomban, ezért A-tól Z-ig fiú és lány neveket végigolvastam. egyetlen név maradt meg a fejemben, az Illangó. és bár gyönyörű hangzású, de azért az embernek akaratlanul a pillangó jut eszébe róla. csak egy enyhe célzást engedtem el családi körben, persze mindenki úgy nézett rám, mintha ufo lennék. hát hagytam.

fiú nevek közül ezek tetszettek mindkettőnknek: Csanád, Barnabás, Dénes, Ákos, Vidos

lány nevek közül pedig ezek: Csenge, Lilla, Dóra, Luca, Villő

végül leszűkítettük, maradt a Csanád és a Csenge.

januárban kiderült, hogy kislányunk lesz, tehát Csenge. de én nem éreztem őt Csengének. beszéltem hozzá, próbáltam szokni, nem ment. aztán bevallottam apának, hogy ez a gyermek bizony nem Csenge. ugyanezt végigjátszottuk a Lillával, Lucával... egyiket se "éreztem".

aztán eszembe jutott megint az Illangó. hogy milyen kedves és csengő-bongó név Benci hallani se akart róla. én meg kerestem a jeleket, hogy miért igen, vagy miért nem. rákerestem egy számmisztikás oldalra. egyesével beírtam a vezetéknevünk mellé, hogy Luca, Lilla, Illangó... és az Illangóra jöttek ki a legszimpatikusabb tulajdonságok. ezt elmeséltem a férjemnek, aki akkor már napok óta ízlelgette az Illangót. és egyszercsak fölhívott, hogy ez egy gyönyörű név, minél többet gondol rá, annál tökéletesebb.

pocakbabával is elbeszélgettem, és akárhányszor kimondtam, hogy Illangó, mindig mocorgott. a többi névre nem reagált sosem.

hát így lett a kismakink Illangó.

az utónévkönyv ezt írja:
"irodalmi fogantatású név, Jókai Mór névalkotása Levente című drámájában, amelyben Marót kazár fejedelem egyik lányának adta ezt a nevet. az író valószínűleg a pillangó közszóból s talán az Ilona név ihletésére alkothatta a nevet. ajánlott névnap: aug. 18."

wikipédiáról:
"Illangó jelentése: gyors lábú tündér (és nem pillangó). előfordul Jókai Bálványos vár című művében is mint tündér név, ezenkívül Böszörményi Gyula, Gergő és a táltosviadal című könyvében."

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése